ویراژ خطرناک آفرودها برای تسخیر مهمترین تفرجگاه سنندجی ها

سرویس کردستان - همیشه با فرا رسیدن فصل بهار خودروهای شاسی بلند که به شکل آفرود یا بیراهه نوردی به دل طبیعت می زنند به معضل و مشکلی برای طبیعت تبدیل می شوند که این بار ویراژ آفرود به آبیدر مهمترین تفرجگاه سنندجی ها رسیده است.

سرویس کردستان - همیشه با فرا رسیدن فصل بهار خودروهای شاسی بلند که به شکل آفرود یا بیراهه نوردی به دل طبیعت می زنند به معضل و مشکلی برای طبیعت تبدیل می شوند که این بار ویراژ آفرود به آبیدر مهمترین تفرجگاه سنندجی ها رسیده است.

​​​​​​​به گزارش زریان موکریان به نقل از ایرنا، بسیاری از فعالین محیط زیست دل خوشی از حضور تیم های آفرودی در طبیعت ندارند اما دستگاه های مرتبطی همچون منابع طبیعی یا محیط زیست معتقدند با تعیین مسیر و بدون ورود به مرتع و رویشگاه گیاهان این تیم ها می توانند به فعالیت در مناطق تعیین شده بپردازند.

تیم های آفرودی اخیرا گستره حضور خود را به نزدیکی شهر و کوه معروف آبیدر سنندج که مورد توجه و محل تفریح بسیاری از اهالی شهر است، گسترانیده اند.

آبیدر به عنوان نخستین و مهمترین منطقه نمونه گردشگری کردستان، در ردیف آثار طبیعی در میراث ملی ثبت شده است، این کوه نه تنها به عنوان یک پدیده طبیعی مورد علاقه مردم است بلکه دارای جایگاه فرهنگی خاص بوده و منبع الهام شاعران و نویسندگان کردستانی بویژه شهر سنندج است.

آبیدر کوهی است که زیبایی خاصی دارد و به یکی از تفرجگاه های اصلی مردم شهر سنندج تبدیل شده بنابراین همیشه شاهد حضور تعداد زیادی از اقشار مختلف در این منطقه بویژه در صبح های جمعه هستیم.

ورود خودروهای شاسی بلند آفرودی به این کوه می تواند به این مردم و کوهنوردان نه تنها آسیب بزند بلکه بدلیل اینکه گاهی حتی خودروها کنترل خود را از دست می دهند و به پایین دامنه کوه سقوط می کنند جان مردم را نیز به خطر اندازد.

رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در این ارتباط می گوید: هر خودروی شاسی بلندی می تواند به نام آفرود به میان طبیعت برود اما ارتباطی با گردشگری ندارد.

آوات مکاری با اشاره به اینکه گزارشی به ما در رابطه با ورود خودروهای شاسی بلند به کوه آبیدر نرسیده است، اظهار داشت: احتمال اینکه گروه های مجوزدار تحت نظارت آژانس های طبیعت گردی چنین اقدامی کرده باشند، بعید است.

وی اضافه کرد: در صورت وقوع چنین تخلفاتی توسط این گروه ها در مرحله اول به آنها اخطار داده شده و در مرحله بعد مجوز شان لغو می شود.

مکاری افزود: آبیدر با اینکه ثبت ملی شده اما مالکیت آن با اداره میراث نیست و محدوده های مشخص شده و ورودی معین ندارد لذا اگر خودروهایی به آبیدر ورود پیدا کرده اند باید بدانیم چه کسانی آنها را گرد آورده و آیا مجوزی دارند.

وی با تاکید بر اهمیت کوه آبیدر یادآور شد: ورود این خودروها به آبیدر نگران کننده است و از پیگیری رسانه ها استقبال می کنیم.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج هم در این رابطه گفت: بارها راه عبور این خودروها را با قرار دادن موانعی همچون نیوجرسی سد کردیم اما با جابجایی این موانع وارد کوه شده اند.

شرمین شریفی اظهار داشت: اکنون در ورودی ها تابلوهایی با عنوان ورود خودروهای آفرودی به کوه آبیدر ممنوع است، نصب کرده ایم.

وی افزود: رانندگان این خودروها اخیرا در جلسه ای در شورای اسلامی شهر سنندج تعهد دادند که وارد آبیدر نشوند اما همچنان تعدادی از این خودروهای شاسی بلند را می توانیم در منطقه آبیدر ببینیم.

شریفی با بیان اینکه این خودروها گاهی سقوط می کنند و با جرثقیل آنها را جابجا می کنند، اضافه کرد: حضور آنها در آبیدر هم برای خودشان و هم مردم خطرناک است و برای شهرداری نیز دردسر شده است.

عضو انجمن زیست محیطی «شنه ی نوژین» هم گفت: تا به حال نگران ورود این خودروها در طبیعت دور از شهر بودیم اما اکنون این گروه ها حضور خود را گسترش داده و حتی به راحتی به تفرجگاه های نزدیک شهر هم وارد می شوند.

کیان صولی با بیان اینکه کوه آبیدر همیشه مملو از دوستداران طبیعت بوده و حضور این خودروها با سرعت بالا برای مردم خطرساز است، افزود: خودروهای آفرودی به طبیعت خاص این کوه که مورد توجه مردم است هم آسیب می زنند.

وی می گوید: خودروهای آفرودی، خودروهای سواری نرمالی نیستند و تغییرات زیادی در ظاهر و امکانات فنی آنها صورت می گیرد بنابراین باید بر روی این خودروها جی پی اس نصب شود تا محل های حضورشان مشخص باشد.

فعالین این انجمن محیط زیستی شهر سنندج تصاویر و فیلم های ورود این خودروها به آبیدر را در اختیار ایرنا قرار دادند.

گونه های مختلف گیاهی و جانوری در کوه آبیدر هم دیده می شود که ورود این خودروها می تواند به این گونه ها و طبیعت کوه آسیب بزند.

به نظر می رسد شهرداری سنندج به تنهایی در حال مقاومت در مقابل حضور این خودروها است و تا حدود زیادی هم موفق به کنترل حضور آنها شده است.

اما مشخص نیست با گسترش تعداد این خودروها و علاقه مندان به آن بتوان حجم گسترده تقاضا برای ورود به آبیدر را کنترل کرد.